Kwaliteit Zorg
Het volledige team achter Claris Zorgvilla’s staat voor de kwaliteit van zorg die we dagelijks leveren. Dat maakt dat Claris Zorgvilla’s in 2023 ‘Best gewaardeerd’ is, op Zorgkaart Nederland. Lees op deze pagina meer over hoe Claris Zorgvilla’s de kwaliteit van zorg waarborgt, klachtenreglementen en de rol van de directie, bewonersraad en ondernemersraad.
Klanten waarderen Claris met een 9,2 via Zorgkaart Nederland
Kwaliteitsbeeld
De zorg is bij Claris Zorgvilla’s vanzelfsprekend. Minstens zo belangrijk, is dat onze bewoners een fijne dag beleven. Medewerkers hebben oog voor de aandoening, maar ook voor de persoon erachter en wat hun leven aangenaam en betekenisvol maakt. Zodoende wordt Claris Zorgvilla’s al jaren hoog gewaardeerd op Zorgkaart Nederland. De waarborging van kwaliteit van zorg staat dan ook hoog op onze agenda. Klik onder voor toegang tot de Jaarverslagen Kwaliteitsbeeld.
Wzd en Cliëntvertrouwenspersoon
Bij Claris Zorgvilla’s hechten we veel waarde aan de rechten en het welzijn van onze bewoners. De Wet zorg en dwang (Wzd) zorgt ervoor dat bewoners zorg op maat krijgen, waarbij hun rechten worden beschermd en onvrijwillige zorg alleen wordt toegepast als het echt niet anders kan en in het belang is van de cliënt. Daarnaast kunnen bewoners en hun naasten terecht bij de Cliëntvertrouwenspersoon (CVP) voor onafhankelijke ondersteuning en advies bij vragen of zorgen rondom hun rechten en de zorg die zij ontvangen. De CVP biedt een luisterend oor en helpt bij het bespreekbaar maken van lastige situaties, altijd met respect voor de wensen van de bewoner.
Klachtenregelementen Wzd en WKKGZ
Bij Claris Zorgvilla’s vinden we het belangrijk dat bewoners en hun naasten tevreden zijn met de zorg en ondersteuning die we bieden. In het geval dat er toch zorgen of klachten zijn, gaat Claris Zorgvilla’s hier zorgvuldig mee om. We hebben duidelijke klachtenreglementen in lijn met de Wet zorg en dwang (Wzd) en de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Deze regels waarborgen dat klachten serieus worden behandeld en bewoners de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Klik onder voor meer informatie, inclusief het volledige klachtenreglement, een folder hoe een klacht in te dienen en contactgegevens van een externe klachtenfuctionaris en Stichting Zorggeschil.
Directie en organisatie
Het dagelijks bestuur van Claris Zorgvilla’s is in handen van Ineke Leemans, Algemeen Directeur, en Charlotte Schraauwers, Directeur Zorg. Lees meer over de mensen achter de organisatie van Claris Zorgvilla’s: de locatiemanagers, Raad van Commissarissen en aandeelhouders. Maar ook de mensen die vanuit de bewoners en medewerkers meedenken met de organisatie in de vorm van de Bewonersraad en Ondernemersraad. Met z’n allen staan we voor de kwaliteit van zorg dat maakt dat Claris Zorgvilla’s in 2023 ‘Best gewaardeerd’ is, op Zorgkaart Nederland.
De Centrale en Lokale Bewonersraad
Claris Zorgvilla’s kent een Centrale en een Lokale Bewonersraad per Zorgvilla. De Bewonersraden van Claris Zorgvilla's zijn nauw betrokken bij het waarborgen van de kwaliteit van zorg en het dagelijks leven in de zorgvilla’s. De Centrale Bewonersraad bestaat uit één of twee afgevaardigden uit de Lokale Bewonersraad en is een belangrijke gesprekspartner voor de directie. Zo zorgt Claris ervoor dat beslissingen worden genomen op basis van hoe bewoners het wonen, de omgeving en activiteiten ervaren. Bekijk de video over de ervaringen van een familielid.
De Ondernemersraad (OR)
De Ondernemingsraad (OR) van Claris Zorgvilla’s vertegenwoordigt de belangen van medewerkers en speelt een belangrijke rol in het waarborgen van een veilige werkomgeving en de kwaliteit van zorg. De OR voert verschillende taken uit binnen de organisatie, waaronder: vertegenwoordiging van werknemersbelangen, overleg met de directie, inspraak in beleidsbeslissingen en toezicht op arbeidsomstandigheden en veiligheid. Kort samengevat bevordert de ondernemingsraad van Claris Zorgvilla’s een veilige, gezonde en motiverende werkomgeving voor medewerkers, en draagt daarmee indirect bij aan de continuïteit en kwaliteit van zorg voor de bewoners.
In- en uitsluitingscriteria
Claris Zorgvilla’s zal zich tot het uiterste inspannen om bewoners een zorgcontinuüm te bieden. Dat betekent dat Claris ernaar streeft bewoners te verzorgen tot het moment van overlijden of vrijwillig vertrek.
Claris Zorgvilla’s hanteert in- en exclusiecriteria op basis waarvan Claris toch kan besluiten tot het niet toelaten van een cliënt of tot overplaatsen van een bewoner naar een andere zorgvorm.
Privacybeleid
Bij Claris Zorgvilla’s hechten we grote waarde aan de zorgvuldige omgang met persoonlijke gegevens. We verwerken en beveiligen persoonsgegevens volgens de richtlijnen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), zodat de privacy van onze bewoners, hun familie en onze medewerkers goed beschermd is. In ons privacybeleid leest u hoe we dit concreet waarborgen en welke rechten u hebt met betrekking tot uw gegevens.
Contact
Claris Zorgvilla’s staat open voor vragen, zorgen en opmerkingen met betrekking tot de kwaliteit van onze zorg. Feedback helpt ons om onze zorgdiensten te blijven verbeteren en aan te passen aan de wensen van onze bewoners en hun naasten. Neem gerust contact met ons op; we luisteren graag naar uw ervaringen en ideeën. Samen streven we naar de best mogelijke zorg.
Charlotte Schraauwers
Directeur Zorg, namens het gehele team achter Claris Zorgvilla’s