Vind hieronder antwoorden op veelgestelde vragen
Bij Claris Zorggroep begrijpen we dat u veel vragen kunt hebben over onze zorg, werkwijze en locaties. Daarom hebben we de meest voorkomende vragen hieronder voor u verzameld. Zo vindt u snel en eenvoudig de informatie die u zoekt.
Staat uw vraag er niet tussen of wilt u extra informatie? We staan voor u klaar. Stuur gerust een mail naar info@claris-zorggroep.nl.
Algemene veelgestelde vragen
-
Voor mensen met dementie.
-
Dat kan op verschillende manieren. U kunt de Zorgvilla van uw voorkeur direct bellen. Tevens kun u via onze site ook een rondleiding inplannen. Dat kan op deze pagina.
-
Claris Zorgvilla’s biedt ouderen met dementie een warm thuis om een aangenaam leven te kunnen blijven leven. Een nieuw thuis voor bewoners, maar ook een plek waar familie en naasten altijd welkom zijn. Ook zij komen weer thuis.
-
Elke Claris Zorgvilla biedt een plek waar een partner weer partner en een kind weer kind mag zijn.
Bewoners én hun familie krijgen de ruimte zichzelf te kunnen en mogen zijn, zodat zij zich de moeite waard voelen. Dat past bij de visie van Claris Zorgvilla’s: een waardig bestaan voor bewoners én hun familie tot en met de laatste levensfase. Claris Zorggroep is een particuliere zorginstelling met villa’s in De Bilt, Amsterdam, Wassenaar, Den Haag, Gouda, IJsselstein en Eindhoven. -
Wanneer dementie in het spel komt, wordt thuis wonen nog uitdagender. Als mensen langzaam achteruit gaan, wennen we makkelijker aan de situatie en accepteren we stap voor stap dat iemand meer zorg nodig heeft. Incidenten worden afgedaan als ‘kan een keer gebeuren’. Maar familie en naasten maken zich zorgen over het (on)vermogen om adequaat te reageren. Weet iemand de weg nog naar huis? Laat iemand niet per ongeluk het gas aan? Zorgt iemand nog voor zichzelf?
-
Je leven blijven leven en je de moeite waard voelen, is volgens de visie van Claris Zorgvilla’s essentieel voor een waardige beleving van de laatste levensfase. Dat geldt voor bewoners, maar net zo goed voor familie en naasten. Claris Zorgvilla’s staat voor:
- Betrokken en deskundige zorg vanuit het hart
- Kleinschalig, middenin de samenleving
- Een comfortabel leven dat ertoe doet
-
Claris Zorgvilla’s zijn kleinschalige zorgvilla’s voor ouderen met dementie in verschillende fases en/of fysieke problemen. Veelal gaat het om complexe zorg. De zorgvilla’s zijn smaakvol ingericht voor een comfortabel leven met royale appartementen. Bewoners biedt Claris Zorgvilla’s deskundige zorg en begeleiding vanuit het hart. De villa’s voelen warm en gezellig, net als thuis en niet als een instelling. Op tafel in de huiskamer staan verse bloemen. Het ruikt lekker, de koffie smaakt heerlijk en op de achtergrond klinkt een zacht muziekje voor een huiselijk gevoel zonder te veel prikkels.
-
Claris Zorgvilla’s is inmiddels 125 keer beoordeeld op ZorgkaartNederland en ontvangt een prachtige gemiddelde score van 9,3.
Laatste bijwerking: september 2025 -
Claris Zorgvilla’s werkt met betrokken en bevlogen teams. Zij maken het verschil in het leven van onze bewoners. Medewerkers zijn zorgzaam en meelevend. Paraat om de bewoners te ondersteunen in alles wat zij niet meer zelfstandig kunnen. Zij staan achter de visie van Claris Zorgvilla’s: een waardig bestaan voor de bewoners én hun familie, tot en met de laatste levensfase. Daarom zoeken we deskundige collega’s die zorg en begeleiding vanuit het hart geven, passend bij de complexe zorg voor onze bewoners.
-
Van zelfstandig wonen naar verhuizen naar een particuliere zorginstelling is een grote stap. U bent altijd welkom voor een individuele rondleiding bij Claris Zorgvilla's. Tijdens de rondleiding zal de locatiemanager u de Zorgvilla laten zien, eerste vragen beantwoorden en u desgewenst wegwijs maken in het Nederlandse zorglandschap. Kom sfeer proeven. We nemen graag de tijd om (toekomstige) bewoners, familie en naasten voor te bereiden op wat komen gaat.
-
Claris Zorgvilla's is een particuleire zorginstelling.
-
Claris Zorggroep heeft het dan over mensen met dementie.
Veelgestelde vragen over wonen met dementie
-
We worden ouder en we willen allemaal zo lang mogelijk thuis wonen. Op leeftijd thuis wonen geeft druk op mantelzorgers, in de eerste plaats op partners en kinderen. Op deze pagina meer informatie over wonen met dementie, de impact van dementie op het leven, tips hoe om te gaan met dementie, de drie fases van dementie en de rol van de mantelzorger.
-
Familie staat gelijk aan onvoorwaardelijke liefde, zorg en toewijding - als partner het liefst tot het einde. Dementie kan leiden tot meer incidenten, die we graag bedekken met de mantel der liefde. Voor mensen die alleen wonen en minder mobiel worden, neemt het risico op ongelukken en eenzaamheid toe. Kinderen kunnen niet iedere dag langskomen en thuiszorg is snel weer vertrokken. Hierdoor is vader, moeder of naaste vaak op zichzelf aangewezen.
-
Bij Claris Zorggroep zien we dementie niet alleen als een ziekte, maar als een ingrijpende levensfase voor zowel de bewoner als de familie. Onze visie is dat goede zorg verder gaat dan medische ondersteuning; het gaat om begrip, erkenning en nabijheid in elke fase van het proces.
“Dementie is een rauw proces én een rouwproces.”
— Anne-Mei The, Nederlands hoogleraar langdurige zorg en dementie“Dementie confronteert ons dagelijks met de harde realiteit en de geleidelijke achteruitgang van een geliefde. Langzaam verliest iemand steeds meer van zijn capaciteit en identiteit. Steeds vaker is hulp nodig, en soms verandert gedrag van afstandelijk naar emotioneel of juist andersom. Dementie brengt rouw met zich mee, zelfs als iemand er nog is.”
— Vrij naar Manu Keirse, Belgisch klinisch psycholoog en expert op het gebied van rouw en verlies -
Dementie heeft drie fases: de vroege fase, de middenfase en de laatste fase. De eerste fase kenmerkt zich door kleine veranderingen. Tijdens de middenfase neemt de desoriëntatie toe in tijd, plaats, en persoon. Zelfstandig wonen met dementie wordt gevaarlijker. De laatste fase van dementie kenmerkt zich door de afhankelijkheid van anderen.
-
Wanneer dementie in het spel komt, wordt thuis wonen uitdagender. Naarmate dementie vordert, komt onherroepelijk de vraag in hoeverre zelfstandig thuis wonen met dementie nog veilig en verantwoord is. Familie en naasten maken zich zorgen over het (on)vermogen van hun geliefde, maar ook van zichzelf, om adequaat te reageren. De zorg voor uw naaste kan veel vragen oproepen, zeker in de midden- en laatste fase van dementie.
Veelgestelde vragen over de kosten van wonen met dementie
-
Bij Claris zijn de woon- en zorgkosten gescheiden. Verleende zorg wordt gefinancierd vanuit het VPT (Volledig Pakket Thuis). Hiervoor geldt een eigen bijdrage, die u met de rekenhulp van het CAK kunt berekenen. Op deze pagina een uitleg over het VPT, de eigen bijdrage en de maandelijkse woon- en servicekosten (vanaf €4.250,- per maand). Neem bij vragen contact op met één van onze Locatiemanagers, ze leggen graag het verschil uit.
-
Bij Claris Zorgvilla’s wordt alle verleende zorg gefinancierd vanuit het VPT (Volledig Pakket Thuis). Dat betekent dat Claris Zorg B.V. als zorgaanbieder verantwoordelijk is voor de coördinatie van de totale zorg aan de verzekerde, oftewel de bewoner bij Claris Zorgvilla’s. In Nederland worden kosten voor zorg en begeleiding volledig vergoed vanuit de Wet Langdurige Zorg (WLZ). Een VPT is één van de leveringsvormen vanuit de Wet Langdurige Zorg (Wlz). Om in aanmerking te komen voor de Wlz - en dus voor een VPT - heeft u een indicatie nodig, die recht geeft op 24 uur begeleiding, zorg en aanwezigheid. Bij het Centrum voor Indicatiestelling Zorg (CIZ) wordt deze indicatie onafhankelijk bepaald. Hoe hoger de indicatie, hoe meer middelen beschikbaar en hoe meer uren zorg en begeleiding.
-
Voor het VPT geldt een eigen bijdrage. Deze kunt u berekenen met de rekentool van het CAK. Het CAK is een organisatie voor mensen die een eigen bijdrage voor hulp in de huishouding of verblijf in een zorginstelling betalen.
-
De kosten voor wonen en leven variëren per Zorgvilla. Gemiddeld liggen de woon- en servicekosten vanaf €4.250,- per maand, afhankelijk van de omvang van uw woonruimte.
-
Wonen bij Claris Zorgvilla’s geeft rust. Bekijk de video over de dochter van een bewoner: “Sinds mijn moeder hier woont is er rust in het hele gezin. Ik kan naar mijn moeder en me op haar richten en weer naar huis. Dan heb ik geen zorgen meer.”
Veelgestelde vragen over de impact van dementie op het leven
-
Dementie heeft een grote impact op het leven van zowel uw naaste als uzelf. Naarmate de ziekte vordert, krijgt uw ouder, partner of naaste steeds meer moeite met dagelijkse handelingen en activiteiten. Hierdoor groeit de afhankelijkheid van uw ondersteuning, of u nu mantelzorger, kind, partner of familielid bent. Het verliezen van grip op het dagelijks leven kan confronterend zijn, daarom helpt tijdig inzicht in deze veranderingen. Zo kunt u samen deze nieuwe fase beter doorlopen en een zo prettig mogelijke situatie creëren.
-
Na de diagnose dementie lijkt uw wereld en die van uw ouder op zijn kop te staan, de toekomst ziet er ineens anders uit. Daarom is het des te belangrijk om zoveel mogelijk samen te genieten van wat nog wel kan. Focus op de dingen waar uw ouder nu over praat, onderneem activiteiten waar jullie plezier aan beleven en stel hem of haar niet te veel vragen over het verleden of de toekomst.
Het bijhouden van de dagelijkse plannen wordt ook moeilijker. U kunt een goed leesbare kalender en klok op en stimuleer uw ouder om hierop de dagelijkse plannen bij te houden. Een duidelijke dagindeling geeft iemand met dementie houvast. Ook het afstrepen van volbrachte taken kan een voldaan gevoel geven.
Dementie is een progressieve ziekte. Dus op den duur zal zelfstandig wonen steeds moeilijker worden. Zet tevens alvast wat zaken uit die geregeld moeten worden als uw ouder achteruit gaat. Het geeft rust als u weet waar uw ouder terecht kan als er straks meer hulp nodig is.
-
U kunt een goed leesbare kalender en klok op en stimuleer uw ouder om hierop de dagelijkse plannen bij te houden. Een duidelijke dagindeling geeft iemand met dementie houvast. Ook het afstrepen van volbrachte taken kan een voldaan gevoel geven.
-
Dementie is een progressieve ziekte. Dus op den duur zal zelfstandig wonen steeds moeilijker worden. Zet tevens alvast wat zaken uit die geregeld moeten worden als uw ouder achteruit gaat. Het geeft rust als u weet waar uw ouder terecht kan als er straks meer hulp nodig is.
-
De rolverdeling tussen u en uw dementerende partner, ouder of naaste zal steeds meer omdraaien. Het eerste wat vaak achteruitgaat, zijn de dagelijkse handelingen en vaardigheden. Iemand zal steeds afhankelijker worden van hulp, bijvoorbeeld bij het organiseren van een uitstapje naar de bridgeclub of bij een eenvoudige boodschap naar de supermarkt. Op een bepaald moment is waarschijnlijk hulp nodig beslissingen over persoonlijke zaken. Dat kan ongemakkelijk of oncomfortabel voelen, toch helpt het bij het zo aangenaam mogelijk maken van de laatste levensfase.
-
Dagelijkse handelingen die ooit vanzelfsprekend waren, worden voor mensen met dementie steeds ingewikkelder. Hierdoor kan iemand thuis tegen allerlei problemen aanlopen, wat zelfstandig wonen moeilijker en onveiliger maakt. Zo kunnen taken als boodschappen doen onmogelijk worden, omdat producten niet meer herkend worden of de weg naar huis wordt vergeten. Ook is de kans op ongelukken groter, bij het gebruik van gevaarlijke voorwerpen, zoals scherpe messen of schoonmaakmiddelen, omdat het doel ervan niet meer duidelijk is.
-
Deze periode is een uitdaging, maar biedt ook kansen. Door samen te focussen op wat iemand nog wél kan, kunt u waardevolle momenten creëren. Misschien ontdekt u nieuwe kanten van uw ouder of partner of een hernieuwde waardering voor kleine dingen of onverwachte karaktereigenschappen. Gelukkig zijn er eenvoudige maatregelen die het thuisleven van mensen met dementie veiliger en prettiger kunnen maken. Lees meer op de website over dementie.
-
Wanneer dementie in het spel komt, wordt thuis wonen uitdagender. Naarmate dementie vordert, komt onherroepelijk de vraag in hoeverre zelfstandig thuis wonen met dementie nog veilig en verantwoord is. Familie en naasten maken zich zorgen over het (on)vermogen van hun geliefde, maar ook van zichzelf, om adequaat te reageren. De zorg voor uw naaste kan veel vragen, zeker in de midden- en laatste fase van dementie. Lees meer over de rol van mantelzorg en wat daarbij komt kijken op deze pagina.
-
De diagnose dementie maakt grote impact. Het kan een opluchting zijn, omdat er eindelijk een verklaring is voor veranderend gedrag, maar het roept ook vragen op. Wat als iemand valt? Weet iemand de weg naar huis, nog na een korte wandeling? Hoe kan ik het beste omgaan met deze progressieve ziekte? Het is belangrijk dat wonen met dementie veilig en verantwoord blijft. In dit artikel vindt u tips voor het omgaan met dementie, direct na diagnose.
-
Lees meer over de drie fases van dementie: de vroege fase, de middenfase en de laatste fase. De eerste fase kenmerkt zich door kleine veranderingen. Tijdens de middenfase neemt de desoriëntatie toe in tijd, plaats, en persoon. Zelfstandig wonen met dementie wordt gevaarlijker. De laatste fase van dementie kenmerkt zich door de afhankelijkheid van anderen. In dit artikel op, vindt u hier meer over.
Veelgestelde vragen over de rol van de mantelzorger
-
Mantelzorg is het vrijwillig verlenen van zorg en ondersteuning op regelmatige basis aan een naaste bij alledaagse taken. Het gaat om hulp die verder gaat dan de gebruikelijke zorg die in redelijkheid verwacht mag worden van bijvoorbeeld partners, kinderen of andere familieleden.
De meeste mantelzorgers bieden deze zorg vanuit liefde en verbondenheid. Het is een natuurlijke uiting van de emotionele band met degene die zorg nodig heeft. Mantelzorg ontstaat vaak vanzelf en voelt voor velen als een vanzelfsprekend gebaar van steun.
-
U bent mantelzorger voor iemand met dementie wanneer u zorg en ondersteuning biedt aan een naaste die lijdt aan dementie, zoals bij de ziekte van Alzheimer. Deze zorg gaat verder dan de gebruikelijke hulp en richt zich op de unieke behoeften van iemand met dementie.
Meestal heeft u een persoonlijke en hechte band met de persoon voor wie u zorgt. Dit kan uw ouder, partner of een ander familielid zijn, maar ook een vriend of buurman. Als mantelzorger helpt u vanuit een gevoel van liefde en betrokkenheid, zonder de verwachting iets terug te krijgen. Uw inzet betekent vaak een wereld van verschil in het leven van degene die uw zorg nodig heeft. Met minder professionele hulp kan iemand toch een zo normaal mogelijk leven blijven leiden en bijvoorbeeld langer thuis wonen.
-
Een mantelzorger ondersteunt een dementerende oudere bij zaken die door de ziekte niet meer vanzelf gaan. Door de gevolgen van dementie kan iemand steeds minder goed voor zichzelf zorgen, en hulp wordt daardoor essentieel.
De zorg die kan variëren van praktische ondersteuning tot emotionele begeleiding. Voorbeelden van hulp bij dagelijkse activiteiten zijn:
Aankleden en persoonlijke verzorging.
Het bereiden van maaltijden en koken.
Het huishouden, zoals schoonmaken of boodschappen doen.
Administratieve taken, zoals het bijhouden van rekeningen.
Daarnaast heeft mantelzorg een sociale kant. Denk aan gezelschap bieden, kletsen, een wandeling te maken of activiteiten te ondernemen die aansluiten bij de interesses en mogelijkheden van degene voor wie u zorgt. Dit niet alleen om eenzaamheid te verminderen, maar ook om structuur en plezier in het dagelijks leven te brengen.
De inzet als mantelzorger helpt iemand een zo aangenaam en waardig mogelijk leven te leiden, ondanks de beperkingen van dementie.
-
De zorg voor een naaste met dementie kan intensief en zwaar zijn, vooral in de midden- en eindfase van de ziekte. Tijdens de coronacrisis is de druk op mantelzorgers nog verder toegenomen. Uit de zevende Dementiemonitor Mantelzorg, een landelijk onderzoek van Alzheimer Nederland en Nivel, blijkt dat het aantal uren dat mantelzorgers besteden aan de zorg voor iemand met dementie vergelijkbaar is met een fulltimebaan. Maar liefst 64% van de mantelzorgers geeft aan moeite te hebben met het combineren van zorgtaken en hun eigen activiteiten. Deze balans vinden kan een grote uitdaging zijn. Het is daarom essentieel om de signalen van overbelasting te herkennen én erkennen. Schakel hulp in waar nodig, bijvoorbeeld van andere familieleden, vrienden, of professionele zorgverleners, zodat u op tijd kunt ingrijpen. Lees meer op de website over dementie.
-
Mantelzorg wordt vaak als vanzelfsprekend beschouwd, maar is verre van eenvoudig. De film The Father biedt een indringend beeld van de uitdagingen die mantelzorgers kunnen ervaren.
Om de zorg voor uw naaste vol te houden, is het essentieel om tijdig professionele hulp in te schakelen. Door op tijd hulp te accepteren, voorkomt u overbelasting en kunt u positief en met meer energie voor uw naaste blijven zorgen. Het idee om uw ouder in een zorginstelling onder te brengen kan spannend zijn. Een tijdelijke oplossing, zoals dagopvang, kan helpen om deze stap minder ingrijpend te maken. Het vertrouwen dat iemand in goede handen is, zorgt voor rust en balans en maakt het mogelijk om een gezonde relatie te behouden. Neem contact met één van onze zorgvilla’s voor meer informatie.
-
Familie staat gelijk aan onvoorwaardelijke liefde, zorg en toewijding - als partner het liefst tot het einde. Dementie kan leiden tot meer incidenten, die we graag bedekken met de mantel der liefde. Voor mensen die alleen wonen en minder mobiel worden, neemt het risico op ongelukken en eenzaamheid toe. Kinderen kunnen niet iedere dag langskomen en thuiszorg is snel weer vertrokken. Hierdoor is vader, moeder of naaste vaak op zichzelf aangewezen. Lees meer over omgaan met dementie en de impact van dementie op het dagelijkse leven op deze pagina.
Veelgestelde vragen over omgaan met dementie
-
1. Geniet van wat nu nog wél kan
2. Schakel tijdig hulp in
3. Stimuleer beweging en mentale activiteit
-
Na de diagnose kan het gevoel ontstaan dat de toekomst op de kop staat. Juist daarom is het belangrijk om samen te blijven genieten van wat nu nog wel mogelijk is. Focus op het heden en onderneem activiteiten die plezier brengen. Vermijd het stellen van te veel vragen over het verleden of de toekomst, zodat iemand niet overprikkelt raakt.
Een goed leesbare kalender en klok in huis kunnen helpen structuur aan te brengen in de dag. Stimuleer om dagelijks plannen bij te houden en volbrachte taken af te strepen. Dit geeft houvast en een voldaan gevoel.
-
Als mantelzorger, zoon of dochter kan het verleidelijk zijn eigen behoeften op de achtergrond te plaatsen. Toch is het belangrijk om niet alles zelf te willen oplossen. Het inschakelen van hulp kan tijd, energie en onrust besparen.
Familie en vrienden kunnen vaak laagdrempelig ondersteuning bieden, maar professionele hulp kan op de lange termijn voor alle partijen beter zijn. Het kan rust geven om alvast na te denken over waar iemand terecht kan als er meer hulp nodig is. Door dit tijdig te regelen, voorkomt u onnodige stress op een later moment.
Via de huisarts is het raadzaam bijvoorbeeld een casemanager dementie in te schakelen. Een casemanager biedt niet alleen praktische ondersteuning bij het maken van zorgkeuzes, maar kan ook emotionele begeleiding bieden. Hij of zij denkt mee, biedt een luisterend oor en helpt bij het organiseren van de juiste zorg voor uw ouder.
-
Een gezonde levensstijl wordt nóg belangrijker na de diagnose dementie. Factoren zoals gezonde voeding, voldoende slaap, hydratatie en regelmatige beweging spelen een cruciale rol in het welzijn van uw ouder.
Dagelijks bewegen in de buitenlucht helpt om lichaam en geest fit te houden. Denk aan minimaal een halfuur wandelen of fietsen, waarbij de hartslag en ademhaling iets versnellen. Dit bevordert de conditie, stemming en nachtrust, en kan zelfs het dementieproces vertragen. Kies een vorm van beweging die past bij uw ouder en haalbaar is voor zijn of haar conditie.
Naast lichamelijke beweging is ook mentale stimulatie belangrijk. Het trainen van de hersenen kan de achteruitgang van het denkvermogen vertragen en de aandacht verbeteren. Kies activiteiten die plezier brengen, zoals een bordspel, puzzelen of samen bloemschikken. Zorg dat de nadruk ligt op gezelligheid en niet op presteren, om frustratie te voorkomen.
-
Familie staat gelijk aan onvoorwaardelijke liefde, zorg en toewijding - als partner het liefst tot het einde. Dementie kan leiden tot meer incidenten, die we graag bedekken met de mantel der liefde. Voor mensen die alleen wonen en minder mobiel worden, neemt het risico op ongelukken en eenzaamheid toe. Kinderen kunnen niet iedere dag langskomen en thuiszorg is snel weer vertrokken. Hierdoor is vader, moeder of naaste vaak op zichzelf aangewezen. Lees meer over omgaan met dementie en de impact van dementie op het dagelijkse leven op deze pagina.
-
Wanneer dementie in het spel komt, wordt thuis wonen uitdagender. Naarmate dementie vordert, komt onherroepelijk de vraag in hoeverre zelfstandig thuis wonen met dementie nog veilig en verantwoord is. Familie en naasten maken zich zorgen over het (on)vermogen van hun geliefde, maar ook van zichzelf, om adequaat te reageren. De zorg voor uw naaste kan veel vragen, zeker in de midden- en laatste fase van dementie. Lees meer over de rol van mantelzorg en wat daarbij komt kijken op deze pagina.
Veelgestelde vragen over de verloop van dementie
-
De ziekte van Alzheimer, vasculaire dementie en andere vormen van dementie zijn progressieve aandoeningen. Dit betekent dat de hersencellen van mensen met dementie steeds verder beschadigd raken, wat leidt tot een geleidelijke achteruitgang in vaardigheden zoals begrijpen, communiceren en onthouden.
-
Dementie heeft veel impact op het leven. Een ouder of geliefde krijgt steeds minder grip op het dagelijks leven en wordt steeds afhankelijker.
Drie fases dementie
Het verloop van dementie kan grofweg in drie stadia worden verdeeld: de vroege fase, de middenfase en de eindfase. Hoewel de symptomen en het tempo van achteruitgang per persoon verschillen, helpt inzicht in de verschillende fases van dementie het verloop van de ziekte beter te begrijpen en ondersteuning beter af te stemmen op de behoeften van uw ouder, partner of naaste.
-
Fase 1 van dementie: vroege fase dementie.
De vroege fase van dementie wordt gekenmerkt door subtiele veranderingen in geheugen, gedrag en vaardigheden. In dit stadium kan iemand bijvoorbeeld vergeten wat hij of zij eerder die dag heeft gedaan. Of niet meer weten hoe alledaagse apparaten, zoals een koffiezetapparaat, werken.
Deze veranderingen kunnen frustrerend en verwarrend zijn voor uw ouder, zeker wanneer ze niet begrijpen waarom hun vaardigheden afnemen. Het herkennen en erkennen van beginnende dementie is cruciaal. Het implementeren van vaste routines, het leggen van spullen op vaste plekken en het focussen op wat uw ouder nog wél kan, maakt in deze fase een groot verschil.
-
Fase 2 van dementie: de middenfase.
In fase 2 van dementie, de zogenaamde middenfase van dementie, nemen desoriëntatie en verwarring verder toe. Iemand kan moeite krijgen tijd, plaats en personen te herkennen. Dit stadium wordt gekenmerkt door een groter verlies aan onafhankelijkheid. Bijvoorbeeld bij frontotemporale dementie verloopt de achteruitgang vaak stabiel, terwijl bij vasculaire dementie de achteruitgang sneller en grilliger kan zijn.
Iemand met dementie kan zich in dit stadium meer terugtrekken uit sociale interacties en activiteiten. Het is belangrijk sociale betrokkenheid te stimuleren, bijvoorbeeld door op bezoek te gaan, samen muziek te luisteren of een wandeling te maken.
Zelfstandig wonen wordt in deze fase steeds moeilijker. Hulp inschakelen om dagelijkse behoeften, zoals eten en slapen, in goede banen te leiden, is essentieel.
-
In de laatste fase van dementie is iemand volledig afhankelijk van de zorg van anderen. Niet alleen het geheugen, maar ook lichamelijke functies gaan in dit stadium achteruit. Iemand kan bedlegerig worden en last krijgen van kauw- en slikproblemen, wat eten en drinken bemoeilijkt.
Symptomen zoals spraakverlies, woede-uitbarstingen en een gebrek aan herkenning van zichzelf en anderen zijn in dit stadium veelvoorkomend. Toch kunnen zachte muziek, een warme stem en liefdevolle aanrakingen bijdragen aan een gevoel van rust en comfort. Belevingsgerichte zorg, afgestemd op het karakter, de hobby’s en interesses, is in deze fase van groot belang om hen zich zo comfortabel mogelijk te laten voelen.
-
De progressie van dementie verschilt van persoon tot persoon. Bij de ziekte van Alzheimer ligt de gemiddelde levensverwachting na diagnose tussen de 8 en 10 jaar. Hoewel deze periode veel verdriet met zich meebrengt, kan het ook een tijd zijn van waardevolle, intieme momenten. Als partner, kind of naaste van een ouder met dementie kunt u een belangrijke rol spelen in het creëren van kleine geluksmomenten. Door liefdevolle zorg te bieden, een lach op het gezicht te toveren en een zo comfortabel mogelijk leven te garanderen, maakt u deze jaren betekenisvol voor zowel uw ouder als uzelf.
Veelgestelde vragen over onze zorgvilla’s
-
Claris Zorgvilla’s zijn kleinschalige, particuliere zorgvilla’s met luxe zorgappartementen. Claris Zorgvilla’s heeft locaties in De Bilt, Amsterdam, Wassenaar, Den Haag, Gouda, IJsselstein en Eindhoven. Klik op de locatie op deze pagina voor een eerste indruk van de verschillende locaties.
-
Samen brengen we tijd door in de gemeenschappelijke woonkamer. We spelen een spelletje, leggen een puzzel, lezen voor uit een krant of boek of we maken een uitje. Naast een weekprogramma met bijvoorbeeld muziek, dans en zang, biedt Claris Zorgvilla’s individuele activiteiten aan in afstemming met bewoner, familie en medewerkers van de locatie. De zorg en begeleiding stemmen we af op de behoeften van de bewoner. Dat verschilt van meer of minder tijd doorbrengen in het appartement, tot en met helpen aardappels schillen of de tafel dekken. Bekijk de video om een eerste indruk te krijgen van het dagelijkse leven bij Claris Zorgvilla’s.
-
“Was mijn vader of moeder maar eerder gekomen.”
Ik begrijp heel goed dat mensen bang zijn om de regie over hun leven kwijt te raken. De realiteit is dat de regie vaak al verloren gaat door de ziekte zelf. Elke fase in het leven is waardevol en kan niet worden overgedaan. Vandaag ben ik vooral trots als ik de kinderen van huidige bewoners hoor zeggen: “Was mijn vader of moeder maar eerder gekomen.” Die meerwaarde van Claris, aan het einde van iemands leven, had ik mijn vader, maar zeker ook mijn moeder, zo gegund.
-
De zorg is bij Claris Zorgvilla’s vanzelfsprekend. Minstens zo belangrijk, is dat onze bewoners een fijne dag beleven. Medewerkers hebben oog voor de aandoening, maar juist ook voor de persoon erachter en wat hun leven aangenaam en betekenisvol maakt. Bewoners worden gezien, gehoord en gewaardeerd, wat ze in staat stelt zich thuis te voelen in de villa en zichzelf te kunnen en mogen zijn. Naast de deskundige zorgverlening besteedt Claris Zorgvilla’s veel aandacht aan het welbevinden van bewoners, familie en naasten.
Claris Zorgvilla's heeft een fundamentele andere benadering van zorg. Zoals thuis maken we afspraken en is er structuur, maar bewoners bepalen het tempo, zij hebben de regie. Hun zorg, wensen en behoeften zijn leidend. Niet een schema van Claris Zorgvilla’s, omdat dat efficiënter is, maar aandacht voor details. Hoe draagt iemand haar make-up? Wil hij geschoren worden? Ruikt het lekker? Wil iemand uitslapen of vroeg opstaan? Wat gaat er op de boterham? Het gaat om de verzorging, niet om de begrenzing. Lees onder meer over de waarborging van kwaliteit van zorg.
Veelgestelde vragen over onze zorg
-
Het volledige team achter Claris Zorgvilla’s staat voor de kwaliteit van zorg die we dagelijks leveren. Dat maakt dat Claris Zorgvilla’s in 2023 ‘Best gewaardeerd’ is, op Zorgkaart Nederland. Lees hier meer over hoe Claris Zorgvilla’s de kwaliteit van zorg waarborgt, klachtenreglementen en de rol van de directie, bewonersraad en ondernemersraad.
-
De zorg is bij Claris Zorgvilla’s vanzelfsprekend. Minstens zo belangrijk, is dat onze bewoners een fijne dag beleven. Medewerkers hebben oog voor de aandoening, maar ook voor de persoon erachter en wat hun leven aangenaam en betekenisvol maakt. Zodoende wordt Claris Zorgvilla’s al jaren hoog gewaardeerd op Zorgkaart Nederland. De waarborging van kwaliteit van zorg staat dan ook hoog op onze agenda.
-
Bij Claris Zorgvilla’s hechten we veel waarde aan de rechten en het welzijn van onze bewoners. De Wet zorg en dwang (Wzd) zorgt ervoor dat bewoners zorg op maat krijgen, waarbij hun rechten worden beschermd en onvrijwillige zorg alleen wordt toegepast als het echt niet anders kan en in het belang is van de cliënt. Daarnaast kunnen bewoners en hun naasten terecht bij de Cliëntvertrouwenspersoon (CVP) voor onafhankelijke ondersteuning en advies bij vragen of zorgen rondom hun rechten en de zorg die zij ontvangen. De CVP biedt een luisterend oor en helpt bij het bespreekbaar maken van lastige situaties, altijd met respect voor de wensen van de bewoner.
-
Bij Claris Zorgvilla’s vinden we het belangrijk dat bewoners en hun naasten tevreden zijn met de zorg en ondersteuning die we bieden. In het geval dat er toch zorgen of klachten zijn, gaat Claris Zorgvilla’s hier zorgvuldig mee om. We hebben duidelijke klachtenreglementen in lijn met de Wet zorg en dwang (Wzd) en de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Deze regels waarborgen dat klachten serieus worden behandeld en bewoners de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Klik onder voor meer informatie, inclusief het volledige klachtenreglement, een folder hoe een klacht in te dienen en contactgegevens van een externe klachtenfuctionaris en Stichting Zorggeschil.
-
Het dagelijks bestuur van Claris Zorgvilla’s is in handen van Ineke Leemans, Algemeen Directeur, en Charlotte Schraauwers, Directeur Zorg. Lees meer over de mensen achter de organisatie van Claris Zorgvilla’s: de locatiemanagers, Raad van Commissarissen en aandeelhouders. Maar ook de mensen die vanuit de bewoners en medewerkers meedenken met de organisatie in de vorm van de Bewonersraad en Ondernemersraad. Met z’n allen staan we voor de kwaliteit van zorg dat maakt dat Claris Zorgvilla’s in 2023 ‘Best gewaardeerd’ is, op Zorgkaart Nederland.
-
Claris Zorgvilla’s kent een Centrale en een Lokale Bewonersraad per Zorgvilla. De Bewonersraden van Claris Zorgvilla's zijn nauw betrokken bij het waarborgen van de kwaliteit van zorg en het dagelijks leven in de zorgvilla’s. De Centrale Bewonersraad bestaat uit één of twee afgevaardigden uit de Lokale Bewonersraad en is een belangrijke gesprekspartner voor de directie. Zo zorgt Claris ervoor dat beslissingen worden genomen op basis van hoe bewoners het wonen, de omgeving en activiteiten ervaren. Bekijk de video over de ervaringen van een familielid.
-
De Ondernemingsraad (OR) van Claris Zorgvilla’s vertegenwoordigt de belangen van medewerkers en speelt een belangrijke rol in het waarborgen van een veilige werkomgeving en de kwaliteit van zorg. De OR voert verschillende taken uit binnen de organisatie, waaronder: vertegenwoordiging van werknemersbelangen, overleg met de directie, inspraak in beleidsbeslissingen en toezicht op arbeidsomstandigheden en veiligheid. Kort samengevat bevordert de ondernemingsraad van Claris Zorgvilla’s een veilige, gezonde en motiverende werkomgeving voor medewerkers, en draagt daarmee indirect bij aan de continuïteit en kwaliteit van zorg voor de bewoners.
-
Claris Zorgvilla’s zal zich tot het uiterste inspannen om bewoners een zorgcontinuüm te bieden. Dat betekent dat Claris ernaar streeft bewoners te verzorgen tot het moment van overlijden of vrijwillig vertrek.
Claris Zorgvilla’s hanteert in- en exclusiecriteria op basis waarvan Claris toch kan besluiten tot het niet toelaten van een cliënt of tot overplaatsen van een bewoner naar een andere zorgvorm. Voor meer diepte informatie kunt u kijken op deze pagina.
-
Bij Claris Zorgvilla’s hechten we grote waarde aan de zorgvuldige omgang met persoonlijke gegevens. We verwerken en beveiligen persoonsgegevens volgens de richtlijnen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), zodat de privacy van onze bewoners, hun familie en onze medewerkers goed beschermd is. In ons privacybeleid, leest u hoe we dit concreet waarborgen en welke rechten u hebt met betrekking tot uw gegevens.
Veelgestelde vragen over de bewoningsraad van onze zorgvilla’s
-
Bewonersraad is samengesteld op basis van familieparticipatie. In een instelling met langdurige verblijfszorg, is cliëntenmedezeggenschap verplicht. Bij Claris spreken we over bewoners, daarom is gekozen voor de term Bewonersraad, in plaats van Cliëntenraad. De Centrale Bewonersraad is een belangrijke gesprekspartner voor de directie. Zo zorgt Claris Zorg BV ervoor dat beslissingen worden genomen op basis van hoe bewoners het wonen, de omgeving en activiteiten ervaren.
Lees op deze pagina meer over hoe de medezeggenschap is geregeld binnen Claris Zorgvilla’s en de afgevaardigden in de Centrale Bewonersraad. Zij stellen zich graag voor.
-
Bij Claris staat de relatie met de ander in alles voorop. Samen met de bewoner, familie, mantelzorger, vrijwilliger, medewerker en buren werken wij, delen wij en spreken wij af wat we samen kunnen doen om de kwaliteit van leven van onze bewoners te vergroten. De individuele behoeften, de eigen regie en de invulling van de zorgvraag staan hierin centraal. De vertegenwoordiger (en de familie) voelt zich thuis en kan zijn / haar eigen relatie met de bewoner voortzetten.
In de officiële medezeggenschapsregeling staan de wederzijdse bevoegdheden, rechten en plichten van de bewonersraad en Claris Zorg beschreven. Dit document is openbaar en op te vragen bij de locatiemanagers van de Claris Zorgvilla's.
-
Ieder locatie heeft bewonersoverleg, met de status Lokale Bewonersraad. Eén of twee afgevaardigden uit de Lokale Bewonersraad, vertegenwoordigen samen de Centrale Bewonersraad. De Centrale Bewonersraad behartigt de gezamenlijke belangen van de bewoners van alle locaties en overlegt vijf keer per jaar met het bestuur.
Veelgestelde vragen over Claris als organisatie
-
Claris Zorgvilla's staat voor:
• Betrokken en deskundige zorg vanuit het hart
• Kleinschalig, middenin de samenleving
• Een comfortabel leven dat ertoe doet
-
Visie Claris Zorgvilla’s: een waardig bestaan voor bewoners én hun familie tot en met de laatste levensfase.
-
Claris Zorgvilla’s biedt ouderen met dementie een warm thuis om een aangenaam leven te kunnen blijven leven. Een nieuw thuis voor bewoners, maar ook een plek waar familie en naasten altijd welkom zijn. Ook zij komen weer thuis. Een plek waar een partner weer partner en een kind weer kind mag zijn.
-
Zorgkaart Nederland beoordeelt Claris Zorgvilla’s gemiddeld tussen de 9 en de 10. Deze waardering krijgt Claris Zorgvilla’s, omdat de zorg zich niet alleen richt op de fysieke verzorging of medische behandeling, maar juist ook op het begrijpen en ondersteunen van de beleving van de bewoner. Ons doel is om zorg te bieden die aansluit bij de persoonlijke ervaringen, gevoelens en behoeften van de bewoner. Bewoners worden gezien, gehoord en gewaardeerd, wat ze in staat stelt zich thuis te voelen in de villa en zichzelf te kunnen en mogen zijn. Het gaat over de verzorging, niet om de begrenzing. Lees meer over de kwaliteit van onze zorg en hoe we dit waarborgen.
-
Als oprichter ben ik het vooral trots als ik de kinderen van huidige bewoners hoor zeggen: “Was mijn vader of moeder maar eerder gekomen.” Vaak duurt het namelijk lang voordat familieleden actie ondernemen. Men dekt incidenten af met de ‘mantel der liefde’ en “Dat kan een keer gebeuren.” Het verloop van dementie verloopt vaak geleidelijk, en daarmee komt ook de acceptatie, totdat er een kantelpunt komt waarbij de mantelzorger het niet meer redt.
Ik begrijp heel goed dat mensen bang zijn om de regie over hun leven kwijt te raken. Maar de realiteit is dat de regie vaak al verloren gaat door de ziekte zelf. Elke fase in het leven is waardevol en kan niet worden overgedaan. De meerwaarde van Claris, aan het einde van iemands leven, had ik mijn vader, maar zeker ook mijn moeder, zo gegund.
-
Claris komt uit het Latijn en betekent duidelijk en transparant. Enerzijds verwijst Claris naar de werkelijkheid waar mensen met geheugenproblematiek en hun naasten mee te maken krijgen. Anderzijds verwijst Claris naar de rol van betekenis die de medewerkers van Claris Zorgvilla’s willen spelen voor deze groep. Dat doet Claris door een warm thuis aan te bieden, maar ook door de realiteit en de worstelingen van bewoners en familie bespreekbaar te maken.
-
Het dagelijks bestuur van Claris Zorgvilla’s is in handen van Ineke Leemans, Algemeen Directeur, en Charlotte Schraauwers, Directeur Zorg. Lees meer over de mensen achter de organisatie van Claris Zorgvilla’s: de locatiemanagers, Raad van Commissarissen en aandeelhouders. Maar ook de mensen die vanuit de bewoners en medewerkers meedenken met de organisatie in de vorm van de Bewonersraad en Ondernemersraad. Met z’n allen staan we voor de kwaliteit van zorg dat maakt dat Claris Zorgvilla’s in 2023 ‘Best gewaardeerd’ is, op Zorgkaart Nederland.
-
In plaats van alleen te focussen op fysieke verzorging of medische behandeling, ligt de nadruk ligt op het begrijpen en ondersteunen van de beleving van de bewoner. Het doel is om zorg te bieden die aansluit bij de persoonlijke ervaringen, gevoelens en behoeften van de cliënt. De woon- en servicekosten houdt Claris Zorgvilla’s gescheiden van de kosten voor professionele zorg.
-
Claris Zorgvilla’s werkt met betrokken en bevlogen teams. Zij maken het verschil in het leven van onze bewoners. Medewerkers zijn zorgzaam en meelevend. Paraat om de bewoners te ondersteunen in alles wat zij niet meer zelfstandig kunnen. Zij staan achter de visie van Claris Zorgvilla’s: een waardig bestaan voor de bewoners én hun familie, tot en met de laatste levensfase. Daarom zoeken we deskundige collega’s die zorg en begeleiding vanuit het hart geven en passend bij de complexe zorg voor onze bewoners.
-
Een mooi voorbeeld: “‘Als ik mijn moeder in Den Deijl bezoek, kom ik met plezier naar haar toe en ga met een gerust hart weer weg. Mijn moeder en ik hebben ruim twee jaar genoten van de uitmuntende zorg binnen Claris. Die zorg gaf glans aan ons samenzijn!
Toen mijn moeder in juni 2020 haar entree deed in Den Deijl was alles donker voor haar;
Weggerukt uit haar veilige omgeving en geplaatst tussen mensen die ze niet zelf had uitgekozen. Maar al na een paar weken zei ze : ‘Ik heb het goed hier, iedereen is lief voor me’. Als bezoeker van mijn moeder heb ik de afgelopen twee jaar ervaren hoe deskundig, professioneel, maar bovenal liefdevol de zorg is, die mijn moeder omringt.
Ondanks haar ouderdom en de daaruit voortvloeiende gebreken, leidt mijn moeder een volwaardig bestaan in Claris.Voor ALLE medewerkers in de Zorgvilla neem ik mijn hoed diep af.
Mijn moeder en ik ervaren uw zorg als uitmuntend. Chapeau!”
— Tineke Schaap, dochter bewoonster Zorgvilla Den Deijl
Veelgestelde vragen over onze zorgpartners
-
Claris Zorgvilla’s werkt nauw samen met de casemanager, huisarts, apotheker, fysiotherapeut, specialist ouderengeneeskunde en andere zorgverleners betrokken bij de zorg voor onze bewoners. De locatiemanagers werken graag samen aan de best mogelijke zorg voor onze bewoners. Op deze pagina vindt u contactgegevens per Zorgvilla en informatie over kosten
-
We vinden het fijn elkaar goed te kennen en afspraken te maken over samenwerking. De locatiemanagers van de verschillende Claris Zorgvilla’s staan altijd open voor een persoonlijke kennismaking. We bespreken graag hoe we samen kunnen bijdragen aan de best mogelijke zorg voor onze bewoners.
-
Mogelijk krijgt u vragen over de kosten. Bij Claris Zorgvilla’s zijn kosten voor wonen en zorg gescheiden. De zorgkosten worden vergoed vanuit het VPT (Volledig Pakket Thuis). Voor woon- en servicekosten, vraagt Claris een maandelijkse vergoeding. Op de pagina ‘kosten’ vindt u een uitleg hoe kosten zijn opgebouwd. Neem voor vragen gerust contact op met de locatiemanager van de betreffende Zorgvilla.
Veelgestelde vragen over stage lopen of opleidingen volgen bij Claris Zorgvilla’s
-
Ja dat zijn we. Heb jij passie en een warm hart voor ouderen met geheugenproblemen? Claris biedt jou de kans om een BBL-opleiding te volgen waarbij je het geleerde direct in de praktijk mag brengen. Je bent welkom als je al een zorgopleiding hebt afgrond of hiermee bezig bent, maar óók zonder een zorg achtergrond bieden wij je graag die kans!
-
Werken en leren tegelijkertijd is een mooie manier om jezelf vanuit de praktijk te ontwikkelen. Claris heeft verschillende BBL-plekken beschikbaar in de Zorgvilla`s waarop je kunt reageren. We hebben leerwerkplekken voor de opleidingen Helpende niveau 2 (alleen beschikbaar locatie Poortgebouw) Verzorgende IG niveau 3 en Verpleegkundige niveau 4.
-
- Een diploma VMBO: kaderberoepsgerichte, gemengde of theoretische leerweg óf een overgangsbewijs van havo of VWO 3 naar 4 óf
- Een diploma Helpende, Verzorgende IG, een overgangsbewijs BOL of BBL, of je bent momenteel bezig met de BBL opleiding.
- Je bent 28 uur beschikbaar
- Jij bent leergierig en hebt een flinke portie motivatie en doorzettingsvermogen/
-
Je maakt deel uit van een team in een van de Zorgvilla`s waar je graag je opleiding zou willen doen. Tijdens je opleiding krijg je ondersteuning en advies van een werkbegeleider. Samen met het team draag je verantwoordelijkheid voor de zorg en begeleiding van onze bewoners. Je gaat gemiddeld één dag per week naar school. Je opleiding duurt tussen de 3 en 4 jaar. We kijken samen met jou welke leerroute het beste bij je past. Tijdens de opleiding krijg je ondersteuning en advies van je begeleiders.
-
- Zorgvilla Steinenburgh, de Bilt
- Zorgvilla Het Poortgebouw, Den Haag
- Zorgvilla Den Deijl, Wassenaar
- Zorgvilla Ferdinand Bol, Amsterdam
-
- Een salaris conform de cao VVT
- Een volledige vergoeding van de opleidingskosten en een gedeeltelijke vergoeding van je schooluren
- 8% vakantietoeslag en 8,33% eindejaarsuitkering
- Een hele fijne werk- en leeromgeving.
-
Bel of mail gerust wanneer je nog vragen hebt met Charlotte Schraauwers 06-55868590 of c.schraauwers@zorgvillasteinenburgh.nl. Zij legt graag uit hoe het BBL traject er bij ons uitziet en denkt met je mee voor welk traject je mogelijk in aanmerking komt. Als je belangstelling hebt voor een BBL plek mail dan je CV en motivatiebrief mét vermelding van de Zorgvilla waar je de opleiding graag wilt volgen naar: personeel@claris-zorggroep.nl. Wij kijken uit naar je reactie en een kennismaking!
-
Ook wanneer je op zoek bent naar een leuke en leerzame stageplaats kun je bij Claris terecht. We bieden stages aan voor Helpenden, Verzorgenden en Verpleegkundigen die de BOL opleiding volgen. Ook begeleiden we stagiaires die de HBO-V opleiding volgen. Belangrijk uitgangspunt is dat je altijd boventallig staat en dat je hierom voldoende tijd krijgt om te werken aan je opdrachten.
Mocht je interesse hebben in een stageplaats bij één van onze locaties, check deze pagina, dan kun je contact opnemen met de locatiemanager van de locatie van je voorkeur.
Claris Zorgvilla’s zijn kleinschalige, particuliere zorgvilla’s met luxe zorgappartementen. Claris Zorgvilla’s heeft locaties in De Bilt, Amsterdam, Wassenaar, Den Haag, Gouda, IJsselstein en Eindhoven. Klik op de locatie voor een eerste indruk van de verschillende locaties.
De locatiemanager zal je uitnodigen voor een kennismakingsgesprek en met jou afspraken maken over de stage.