WKKGZ informatie Klachtenreglement

Bij Claris Zorgvilla’s vinden we het van groot belang dat onze bewoners en vertegenwoordigers tevreden zijn over de geleverde diensten. Wanneer er ontevredenheid is dan is het uitgangspunt dit te zien als kans om onze dienstverlening onder de loep te nemen en verder uit te kristalliseren/ te verbeteren.

Uiteraard willen we met elkaar klachten voorkomen en vinden we het belangrijk om onvrede in een vroeg stadium op te lossen. Wanneer er vragen zijn of er onvrede is over de dienstverlening van Claris Zorgvilla’s dan is na de eerste contactpersoon zorg de  locatiemanager of de directie van Claris Zorgvilla’s  de aangewezen persoon om dit met u te bespreken. Wanneer dit gesprek niet leidt tot een voor alle partijen bevredigende oplossing of wanneer u het moeilijk vindt dit gesprek met ons te voeren dan is het mogelijk om een onafhankelijke klachtenfunctionaris  in te schakelen om in een gesprek te komen tot een voor alle partijen bevredigende oplossing. U kunt er ook voor kiezen direct een officiële klacht in te dienen bij de onafhankelijke geschillencommissie van Claris Zorgvilla’s. 

Op grond van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) moet een persoon die een klacht heeft over de zorgverlening van een zorgaanbieder de gelegenheid krijgen om de klacht voor te leggen aan een Klachtenfunctionaris. Uitgangspunt van deze regeling is de bevordering van een effectieve en laagdrempelige opvang, behandeling en afhandeling van klachten. De Klachtenfunctionaris onderzoekt op basis van een klacht onder andere of de zorgaanbieder de zorg veilig, doeltreffend, doelmatig, tijdig en cliëntgericht heeft verleend.  Claris Zorgvilla’s is bij SPOT aangesloten. SPOT is een branchevereniging die zich inzet voor kleinschalige Thuis- en Woonzorgaanbieders. SPOT heeft de verplichting tot het hebben van een Klachtenfunctionaris voor haar leden collectief georganiseerd. Hierdoor houdt de vereniging zicht op de kwaliteit van de zorg- en dienstverlening door haar achterban. Bovendien kunnen leden van SPOT hierdoor een snelle, onafhankelijke en eerlijke behandeling van klachten garanderen.


Benodigde documenten: